E-shopy opakují stále stejné chyby, které je připravují o objednávky. Není to i váš případ?
Ty nejčastější chyby jsem sepsal, a tak vzniklo 25 praktických tipů pro raketový růst e-shopu. Většinu z nich zvládnete nastavit sami a rychle. A rozdíl poznáte na tržbách.
Pokud si s něčím nebudete vědět rady, ozvěte se.
Tipy jsem rozdělil do 3 sekcí, v první se budeme věnovat Google Analytics, ve druhé Google Ads a ve třetí jsou obecné tipy.
8 tipů pro Google Analytics
TIP #1. Sledujte vyhledávání na e-shopu
Sledujte, co zákazníci hledají přímo na vašem e-shopu. Získáte tak tipy na zboží, o které je zájem.
Např. pokud máte na e-shopu spoustu vyhledávání na „fotbalový míč“, ale neprodáváte ho, zvažte jeho naskladnění. Tedy pokud se hodí k vašemu sortimentu.
Kde najdete vyhledávání na e-shopu?
Google Analytics
Správce
Nastavení výběru dat
Sledování vyhledávání na webu
Parametr v URL -> "string"
Aktivované sledování vyhledávacích dotazů na Shoptetu.
Parametr string používá Shoptet. Pokud využíváte Eshop-rychle, místo “string” použijte parametr “q=”.
Vyhledávací dotazy e-shopu najdete tady:
Google Analytics
Chování
Vyhledávání na webu
TIP #2. Aktivujte rozšířený elektronický obchod
Data související s nákupy jsou jedna z nejdůležitějších, protože prodej je hlavní cíl e-shopu. Aktivací získáte nové možnosti filtrace chování nakupujících a prodaných produktů. Uvidíte:
návštěvy, které si zobrazily produkt
návštěvy, které přidaly produkt do košíku
opuštění košíku
seskupení produktů podle kategorií webu
poměr přidání do košíku a zobrazení detailu
poměr nákupů a zobrazení detailu
Snadno poznáte, které kategorie dosahují nejlepších výsledků.
Jak aktivovat elektronický obchod?
Google Analytics
Správce
Nastavení elektronického obchodu
Aktivovat přehledy rozšířeného elektronického obchodu
Pokud máte krabicové řešení, stačí aktivace v Google Analytics. V opačném případě musíte ještě obohatit konverzní kód. Pro gtag.js je EN návod zde.
TIP #3. Slučte Heureku do jednoho řádku
Vidíte ve zdrojích návštěvnosti Heureku a její subdomény na několika řádcích? Doporučuji přidat filtr, který je sjednotí v jeden.
Jak nastavit filtr?
Google Analytics
Správce
Filtry
+PŘIDAT FILTR
Nastavte dle screenu:
Na obrázku vidíte, jak nastavit filtr.
Do zdroj kampaně vložte: ^.+\.heureka\.cz$
TIP #4. Shromažďujte údaje pro remarketing
I v případě, že na e-shopu máte nasazený remarketingový kód Google Ads, aktivujte tuto možnost a vytvářejte publika z Google Analytics. Získáte přesnější možnosti cílení.
Aktivovaná funkce Remarketing
Kde aktivovat shromažďování dat?
Google Analytics
Správce
Údaje o měření
Shromažďování dat
Zapnout
TIP #5. Importujte náklady do GA
Pomoci skriptů můžete automatizovaně posílat náklady z Skliku, Facebooku, Heureky, Zboží, Favi, Glami, Biano a dalších do Google Analytics. Zde je postup náročnější. Skript pro Sklik a Facebook je zdarma, další stojí 1000 Kč. Skript i s návodem najdete zde.
TIP #6. Vytvořte si v Google Analytics metriku PNO
Okamžitě uvidíte, jak si jednotlivé kanály vedou, nemusíte otevírat inzertní systém a čekat na report.
Jak nastavit vypočítanou metriku?
Google Analytics
Správce
Vypočítané metriky
Vzor nastavení výpočtu PNO
Aby se vám metrika PNO zobrazila, vytvořte si „Vlastní přehled“ viz následující TIP.
TIP #7. Vytvořte Vlastní přehled
Po vytvoření metriky PNO a importovaných nákladech do Google Analytics je potřeba vytvořit Vlastní přehled. Ten si nastavíte podle vašich cílů a preferencí. Získáte tím jednu tabulku se všemi kanály a nejdůležitějšími metrikami. Ten můj vypadá takto:
Vlastní přehled s nejdůležitějšími metrikami pro e-shop
Kde nastavit Vlastní přehled?
Google Analytics
Přizpůsobení
+ Nový vlastní přehled
TIP #8. Vylučte parametry fbclid, gci
Facebook a Glami používají vlastní měřicí parametr. To v Google Analytics (Chování -> Obsah webu)zapříčiní, že se vám 1 url = 1 produkt rozdělí do několika řádků. Viz screen. Data jsou poté zbytečně rozdělená a nepřehledná.
Stejný produkt zbytečně rozdělený kvůli parametru
Kde vyloučit parametry?
Google Analytics
Správce
Nastavení výběru dat
Vyloučit parametry v adrese URL
Správné nastavení vylučujících parametrů
Poznámka: Po nastavení se data nepropíšou zpětně.
9 tipů pro Google Ads
TIP #9. Aktivujte Google nákupy zdarma
Google rozšířil nákupní výsledky vyhledávání o neplacené výsledky v Google nákupech. Takové organické vyhledávání v Google nákupech. Zobrazte své produkty potenciálním zákazníkům zdarma.
Jak je aktivovat?
Google Merchant Center
Růst
Správa programů
Inzerujte své produkty bezplatně na platformách Googlu
Aktivovat
Ověřit si, jestli se zobrazujete, budete moct podle podpory Googlu až na podzim a po nasbírání dostatečného počtu dat. Až toho dosáhnete, v Merchant Center -> Přehled vám přibyde graf Výkon (neplacený).
TIP #10. Měřte hodnotu konverze v Google Ads
Bez konverzního kódu inzerujete na slepo. Nevíte totiž, které produkty generují zisk a které jen čerpají kredit. Proto je měření hodnoty konverze priorita.
Jestli využíváte krabicové řešení, existují návody, které najdete v nápovědě nebo na blogu těchto e-shopových řešení. Nic složitého to není.
Pokud máte e-shop na míru, rovnou kontaktujte webmastera a zatím inzerci nespouštějte.
V případě, že měříte konverze v Google Analytics, není nic jednoduššího než je propojit s Google Ads a konverzní kód zde naimportovat. Jestli budete potřebovat pomoc, ozvěte se.
TIP #11. Aktivujte automatické značkování
Jak Google Analytics ví, že byla tato konverze z této kampaně, sestavy, klíčového slova nebo reklamy? Přidáním UTM parametrů do URL. Nemusíte vědět, co je UTM parametr, ale ujistěte se, že máte tuto možnost zakliknutou. Jinak je měření výkonu kampaní prakticky nemožné.
Správné nastavení Automatického značkování
Jak aktivovat Automatické značkování v Google Ads?
Google Ads
Nastavení
Nastavení účtu
Automatické značkování
Jak aktivovat Automatické značkování v Skliku?
Sklik
Nástroje
Automatické tagování URL
TIP #12. Propojte Google Ads s Google Analytics a importujte metriky
Propojením obohatíte oba systémy o zajímavé metriky. V Google Analytics uvidíte např. kampaně a vyhledávací dotazy. Do Google Ads se propíše:
Prům. doba trvání relace
Míra okamžitého opuštění
% nových návštěv
Jak propojit?
Google Ads
Nastavení a fakturace
Připojené účty
Google Analytics
Propojit | Import site metrics
Správné propojení Google Analytics s Google Ads
TIP #13. Zkontrolujte vylučující klíčová slova
Je možné, že předchozí správce omylem vyloučil to, co v sortimentu máte. Nebo jste naskladnili nové produkty a ty se nezačnou zobrazovat kvůli vylučujícím klíčovým slovům.
Například spravujete e-shop s bežeckou obuví. Kontrolujete vyhledávací dotazy a vidíte, že se zobrazujete i na „domácí obuv“. Slovo „domácí“ bych tedy vyloučil. Po určité době se rozhodnete naskladnit další obuvnický sortiment i s domácí obuví. A problém je na světě, protože na vyhledávací dotaz „domácí“ se vaše inzerce nezobrazí.
Kde zkontrolujete vylučující klíčová slova?
Google Ads
Vyberte kampaň
Klíčová slova
Vylučující klíčová slova
TIP #14. Zkontrolujte automatická pravidla
Pokud jste měli na správu PPC kampaní freelancera, agenturu nebo zaměstnance, který už s vámi nespolupracuje, je dobré vědět, zda nenastavil automatická pravidla.
Provedli byste změnu, jenže pravidlo by ji vrátilona původní hodnotu, aniž byste to věděli.
Zabere to max. minutu a ušetří spoustu nepříjemných situací.
Kde najdete automatická pravidla?
Google Ads
Nástroje
Pravidla
TIP #15. Vylučte mobilní aplikace
Obsahové reklamy se často zobrazují v mobilních aplikacích. Ty ale nepřináší požadovaný výkon. Proto je běžnou praxí vyloučení.
Jak vyloučit mobilní aplikace?
Google Ads
Umístění
Vyloučené
Vyloučit umístění
Přidat více umístění
Vložit "mobileappcategory::69500"
Přidat 1 umístění
Uložit
TIP #16. Přidejte metriku PNO do Google Ads
Pokud si Google Ads optimalizujete sami, usnadněte si to přidáním metriky PNO.
Jak přidat metriku PNO?
Google Ads
Sloupce
Upravit sloupce
Vlastní sloupce
+Vlastní sloupec
Vyplňte dle screenu
Jak správně vytvořit vlastní metriku PNO.
TIP #17. Posílejte správné parametry pro Chytrou kampaň v Nákupech
Tento typ kampaní využívá neuronové sítě a strojové učení. Pokud ji ale budete „učit“ na základě špatných dat (parametrů), nebude fungovat na 100 %.
Ujistěte se, že posíláte správné parametry pro Chytrou kampaň v Nákupech, tedy i pro dynamický remarketing. Zkontrolovat si to můžete přes rozšíření do Google Chrome Tag Assistant.
Jak zjistit, že posíláte správné parametry?
Váš e-shop
Aktivujte Google Tag Assistant
Aktualizujte stránku
Google Tag Assistant
Google Ads remarketing Tag
Request
Poté se proklikávejte e-shopem a sledujte, zda se vám u parametrů
event,
ecomm_prodid,
ecomm_totalvalue,
ecomm_pagetype,
mění proměnné v pravé části a odpovídají datům, na která se reálně díváte.
Parametry, které posílá e-shop do Google Ads
Pokud používáte krabicové řešení typu Shoptet, tento tip řešit nemusíte. Jen se ujistěte, že máte vložený remarketingový kód v administraci.
Kde zkontrolovat remarketingový kód?
Administrace Shoptet
Propojení
Google
Ads
Váš "AW-CONVERSION_ID"
7 obecných tipů
TIP #18. Zobrazte zákaznické recenze a budujte důvěru
Dle výzkumu Invesp90 % zákazníků preferuje čtení online recenzí, než navštíví prodejnu nebo využijí službu. 88 % lidí řeklo, že věří online recenzím stejně jako osobním doporučením.
Zákaznické reference a recenze často ovlivní zákazníka více než perfektně napsané popisky. Ujistěte se, že je aktivně sbíráte a sdílíte.
Příklad recenzí na webu klienta.
TIP #19. Vložte na domovskou stránku TOP produkty
Nejprodávanější, s nejvyšší marží, ale také produkty, kterých se chcete zbavit a vyčistit od nich sklad. To vše patří na domovskou stránku vašeho e-shopu.
Jak vložit produkty na domovskou stránku?
Admin Shoptet
Produkty
Titulní strana
Přidat
TIP #20. Zkontrolujte rychlost načítání stránek
Když musí zákazník dlouho čekat na načtení e-shopu, dojde mu trpělivost. A tak odejde a nenakoupí.
Vliv doby načítání e-shopu na míru okamžitého opuštění stránky
TIP #23. Zkontrolujte správně vložená loga v inzertních systémech
Podívejte se také na velikost. Zaplní vaše logocelý prostor, který mu je určený?
Kde zkontrolovat loga v Heurece?
Heureka
Nastavení
Informace o e-shopu
Logo e-shopu
Kde zkontrolovat loga v Skliku a Zboží.cz?
https://admin.firmy.cz/
Profil
Upravit
Logo
Kde zkontrolovat loga v Google Merchant Center?
Google Merchant Center
Nastavení
Informace o firmě
Branding
TIP #24.Nasaďte měřicí kódy, i když ještě neinzerujete
Strojové učení a neuronové sítě dramaticky nabývají na významu. Inzertní systémy Googlu a Facebooku je používají. K tomu, aby tyto technologie fungovaly co nejlépe, je potřeba, aby měly správná data a aby těch dat bylo co nejvíce.
Nasaďte proto měřicí kódy i na systémy, které zatím nepoužíváte, ale do budoucna plánujete.
Co nevynechat:
Google Analytics + rozšířený elektronický obchod
Google Ads Remarketing code
Google Ads Conversion tracking
Facebook pixel
TIP #25. Inzerujte zdarma na Glami
Glami má free režim, který umožňuje inzerci bez nutnosti dobíjení kreditu. Nečekejte zázraky, ale aspoň uvidíte, zda je po vašem fashion sortimentu poptávka. Pokud ano, doporučuji otestovat i přednostní (placený) režim.
Shrnutí
V roce 2019 vzrostla e-commerce o 15 %, tento rok je trend ještě výraznější. I přesto je „podíl e-commerce na celkovém maloobchodním obratu jen 13%“ (APEK.cz).
Věřím, že tipy výše vám pomůžou utrhnout kus koláče pro váš e-shop.
Ozvěte se mi, pokud potřebujete pomoct s čímkoliv z tohoto článku. Rád s vámi najdu řešení.
Používáte PPC kampaně k propagaci svých produktů nebo služeb na Heurece? Pokud ne, přicházíte o obrovskou příležitost oslovit více potenciálních zákazníků! Ať už jste začátečník, který se snaží pochopit, jak to všechno funguje nebo jste jen zvědavý marketér, který se chce naučit něco nového, tento článek je pro vás.
Hledáte způsob, jak na svůj web přivést relevantní zákazníky, kteří u vás skutečně nakoupí? Anebo vás už nebaví utrácet peníze za reklamní kampaně ve vyhledávání, které nepřinášejí požadované výsledky? Ať jste se poznali v prvním, druhém nebo obou případech, máme pro vás jednoduché řešení – zkušený PPC specialista. Abyste se ale nespálili při jeho výběru a našli opravdu toho nejlepšího, sepsali jsme pro vás několik tipů na co se zaměřit. Pojďme se na ně podívat.
Neustále hledáte způsoby, jak své podnikání posunout na vyšší úroveň? Vyzkoušejte reklamu na Facebooku. S více než 2,8 miliardami aktivních uživatelů měsíčně je to skvělá příležitost, jak rozšířit povědomí o své značce anebo zvýšit prodeje. Zajímá vás, jak s takovou reklamou začít? Pojďme se na to podívat.
Kliknutím na „Přijmout“ souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem zařízení za účelem zlepšení navigace na webu, analýzy využití webu a podpory našeho marketingového úsilí.