Jak jsem vyrostl z 0 na 7,8 mil. za 2,5 roku

Našim klientům jsme utratili přes 200 milionů a utržili jim přes 1 miliardu korun. Zpracoval jsem přes 5000 e-mailů, udělal více než 3500 to-do, účastnil se stovek schůzek a hovorů s klienty. Volný víkend jsem měl jednou za tři týdny. Kvůli tomu přišly i zdravotní potíže. To už ale předbíhám, pojďme postupně. 

Mé začátky

Před založením Adsvantage jsem byl na volné noze jako PPC specialista, jenže freelancing se špatně škáluje. Většinou pracujete sám a to mi strašně vadilo. Zároveň jsem chtěl budovat něco většího a věděl jsem, že bez talentovaných lidí to nepůjde. Byl jsem ale hardcore specialista zaměřený pouze na marketing a inzertní systémy. Neuměl jsem pracovat s týmem, řídit finance ani designovat služby. Mám alespoň bakalářský titul z ekonomické školy zaměřený na marketing – právě na tom jsem začal budovat svoje know-how. I tak to ale bylo málo a čekala mě dlouhá cesta vzdělávání. 

Jsem systematický člověk, a tak jsem ze získaných informací tvořil spoustu poznámek. Abych se v nich neztratil, používám informační flow (nechal jsem se inspirovat Petrem Márou a jeho přednáškou z iCON 2014). V současnosti se na nás totiž valí tolik informací, že nemáme šanci je absorbovat. Když pak přijde hodně práce nebo tlak ze strany klientů, mozek se taktéž dostává pod tlak a má větší tendenci dělat chyby. Informační flow jsou tedy dvě propojené myšlenkové mapy, z nichž jedna popisuje, jak informace přijímáte, a druhá, kam informace ukládáte.

Podnikání je od tvorby procesů, proto je fajn se k informační flow kdykoliv vrátit. Protože když už jednou investujete do toho, abyste byl podnikatel, tak už chcete, aby to bylo na celý život. 

Školení a sbírání informací

Přečetl jsem tisíce článků, slyšel stovky hodin podcastů, utratil statisíce za konference, konzultace a školení. Pořád mi ale chyběl ucelený zdroj informací. S tím mi pomohl stratég Michal Krutiš s Orchestrací agentury. Z ní jsem vytvořil největší myšlenkovou mapu, jakou jsem kdy viděl. Ještě více mě ovlivnil Jan Mühlfeit s myšlenkou „všechny činnosti dělejte na základě svých silných stránek“.

Testování silných stránek

Na Gallup StrenghtsFinder si za 450 Kč zodpovíš 177 otázek, které jsou v češtině. Test ti následně vyhodnotí tvých top 5 silných stránek. A jak s nimi dále pracovat? Když budeš činnosti provádět skrze své silné stránky, bude se ti lépe dostávat do flow a práce tě bude více bavit.

Jedna z mých silných stránek je maximalista. Vzpomínám si, jak jsem jednou přišel do kanclu a na naši tabuli jsem namaloval, jak budeme za dva roky na 25 milionech. Kolegové na mě čuměli, jak kdybych spadl z Marsu. Vystřízlivěl jsem až po pár měsících, protože kdybych vše dělal přes maximalistu, tak mám jenom plány, vize a hype, ale práce by nebyla udělaná žádná. Se znalostí svých silných stránek jsem ale věděl, jaké kolegy musím nabírat, abychom se doplňovali.

Tento test má udělaný i každý můj kolega a na základě toho mu delegujeme práci. Některé věci můžete delegovat rovnou, některé se musíte naučit, abyste si dokázali pohlídat kvalitu odvedené práce.

Doteď jsem mluvil o soft skills, teď ti ukážu témata, která ve firmě řeším: 

Práce s týmem

Určitě jste slyšeli větu, že lidé jsou nejdůležitější ve firmě. Já jsem měl dlouho pocit, že to všechno dokážu urvat sám, ale teď musím potvrdit, že lidé jsou opravdu to nejdůležitější, co ve firmě máte. Práce s týmem je pro mě o hledání hranice mezi tím, aby kolegy práce bavila a aby firma doručila výsledky, které nasmlouvala. Zkrátil jsem proto pracovní dobu ze 160 na 140 hodin (každý den tedy kolegové musí odpracovat pouze 7 hodin). Předtím jsme měli nastavené, že všichni pracovali pouze šest hodin denně a jednu hodinu pak měli na studium. Články, podcasty, videa. Ten problém, který z toho ale následně vyvstal, byl, že všichni vnímali a četli stejné informace. Teď tedy pracují sedm hodin a tým leader Martin Kisza má na starost, aby on sám načítal tyhle zdroje a potom nám je na pravidelných meetingách předával.

Bonusy a motivace

Podporuji bonusy za rozšíření klienta, bonusy za růst portfolia a bonusy za psaní článku. Firemní kultura je o jasné vizi a hodnotách, ty naše jsou zaměřené na rozvoj klientského byznysu, sledování novinek i best practices a radování se z úspěchu klienta. Provoz firmy je primárně o efektivitě práce a sledování KPI. Efektivitu sleduji podle práce strávené na klientech a na tomhle základě plánujem, čemu se věnovat více a čemu méně.

Automatizace opakovaných úkolů

Nutností je automatizace opakovaných úkolů. Reporty, faktury, skripty. KPI, které sledujeme, jsou cash flow, obrat, zisk, obrat na zaměstnance.

Marketing má vždy vycházet ze strategie. Netvrdím, že to musí být první věc – po založení firmy přece jen nemáte hned na začátku všechno úplně vyjasněné. Doporučil bych proto začít Lean Canvas byznys plánem na jednu A4. Pokud začínáte, stačí vám vědět, kde zákazníky získáte. Až když budete mít stabilní cash flow, pustil bych se do tvorby strategie. 

Vizuální identita

Vizuální identita je dokument, ve kterém jsou definované grafické prvky, loga a barvy tak, abyste se odlišili od konkurence. Tvoříte web nebo příspěvky na sociální sítě? Nejjednodušším krokem ke získávání poptávek je nechat se zapsat do katalogů. Tady ale nemůžete skončit. 

Tvorba obsahu

Důležitá je tvorba obsahu. Na základě media plánů tvoříme případové studie, příspěvky na sociální sítě a offline akce jsou taky extrémně důležité. Choďte na konference a networkingy z vašeho oboru.

Propagace

Bez propagace to půjde ale mnohem pomaleji. Přemýšlím nad tím tak, že když už strávím 20 hodin nad tvorbou případové studie, tak nemám problém dát pár tisícovek do inzerce tak, aby ji viděl co největší počet lidí.

Social proof

Potřebujete social proof. Já jsem se zaměřil na to, abych byl Google certifikovaný trenér, zlatý Shoptet partner, zlatý Mergado partner a Heureka partner. Mluvil jsem v PPC Podcast CZ a také moderoval největší českou e-commerce akci Czech On-line Expo.

Design služby

Kvalita služby ovlivňuje, jak moc budete vydělávat u cenotvorby. Máte na výběr z několika možností – můžete naceňovat na základě projektů, na základě hodinové sazby fixem, procentem z nákladů nebo výkonnostní složkou.

Metodika realizace je potom o tom, kdo co bude dělat, proto je třeba mít dopředu připravené checklisty a ty v případě nové zakázky pouze jednoduše duplikovat. Já mám šablony na nabídku, vstupní dotazník, onboardingový, před založením klienta, optimalizační, rozvojový – a to pro každou službu, kterou nabízíme.

Doručení služby je například o kontrole našich výstupů s klienty. Tak, ať nepustíme ven něco, co klient nechce. Ta nejdůležitější otázka ale je – má naše práce větší přínos než jsou naše náklady?

Komunikace s klientem pak u nás stojí na transparentnosti, proaktivitě a empatii. Vztahy s klienty jsou o onboardingovém procesu a přidělení správného klienta ke správnému specialistovi. Přiřazuji to na základě zkušeností, zálib a rozpočtu. Cílem je mít správné lidi na správných projektech.

Samotný proces spolupráce s klienty se snažím co nejvíce zjednodušit. Používáme CRM, Gmail, Google, chat, telefon. Interní schůzky jsou optimalizační, provozní a finanční, ty externí jsou potom o komunikaci s klientem. Z finančního pohledu sleduji primárně cash flow – naše CRM je propojené s bankou, takže v reálném čase vím, jak na tom zrovna jsme. 

Finance

Příjmy jsou buď jednorázové nebo opakované. My se snažíme získávat opakované zakázky, a právě proto je strašně důležité hned na začátku spolupráce navnímat byznys klienta a co nejdříve doručovat přidanou hodnotu.

Náklady, které firma generuje, jsou náklady na zaměstnance (jako notebook, myš, monitory, zvedací stůl nebo třeba káva), dále jsou produkční náklady (takže náklady za software – my používáme Supermetrics, Google nebo pronájmy webů). Do propagace na Googlu a Facebooku dáváme nějakých 30 000 měsíčně. Do nákladů určitě patří i vzdělávání nebo ježdění po konferencích – člověk nemůže pracovat a trávit hodiny na klientech, ale třeba celý den je tráví na návštěvě PPC restartů, Mergado Festu, Czech On-line Expa a všech českých školících akcí. A pak jsou tady daně.

Zisk a jeho predikce je strašně důležitá pro budoucí plánování růstu firmy. Diverzifikace příjmů je pro mě velké téma – budeme mít raději méně středních klientů než jen pár těch obrovských a kdykoliv by jeden z nich vypadnul, byl by to pro nás problém.

Náročnost a psychika

Pak už přichází na řadu tvrdá práce. Volný víkend jsem měl jednou za tři týdny, ale určité limity jsem nastavené měl, jako třeba to, že nechci pracovat více než 10 hodin za den a o víkendu více než 5 hodin. Má práce je hodně o práci hlavou a kdybych u počítače seděl 15 hodin denně, tak bych byl ten následující den úplně znechucený a nepříjemný na kolegy.

Dále mám za sebou přes 300 auditů, spravoval jsem, optimalizoval jsem a komunikoval jsem stovky klientských účtů. Do toho se Meta, Google a celá e-commerce rozvíjí raketovým způsobem a stíhat všechno je opravdu extrém. Bylo to náročné období – byl jsem obchodník, specialista, stratég, projekťák. Jednoho dne už tělo řeklo dost a když jsem jel na konferenci s Martinem, tak mi říká, že zezadu na vlasech mám vyholené místečko až na kůži, tak jsem si říkal, čím jsem barbera asi naštval, že to takhle udělal, ale až potom mi došlo, že mi ty vlasy vypadaly z přepracování a stresu. Jenže v téhle fázi nešlo zpomalit, protože jsme měli spoustu rozjetých projektů, ale pomohlo mi jinak koukat na spolupráce a zbytečně se nestresovat.

Dnes už nemám tak roztříštěnou pracovní náplň, už mám méně rolí a můžu se jim věnovat více do hloubky. To, čemu přikládám velkou váhu růstu mého byznysu, je to, že s bráchou odebíráme už 10 let časopis Forbes. Bavíme se o zajímavých článcích a příbězích, které v něm jsou.

Když jsem dosáhl necelých 8 milionů, mohl jsem si za to koupit nové auto, ale já radši jezdím pořád mou Fabií a shromažďuji kapitál na další projekty. Peníze jsou fajn a dávají vám velkou možnost, nicméně já mám větší radost z těch lidí, které kolem sebe mám, a vím, že s nimi dokážeme rozjet jakýkoliv projekt (a že už jich máme pár v šuplíku připravených).

Když jsem začínal přemýšlet o podnikání, tak mě štvalo, že neznám nikoho, kdo by otevřeně mluvil o svém podniku. Já vám to teď nabízím. Vše se bude točit kolem byznysu, inspirace, vzdělání, zábavy a toho, jak já jako CEO vedu svou firmu. Příprava videa, které najdeš výše, mi trvala přes 50 hodin. Proto tě zvu k dalšímu obsahu. Sleduj nás na sociálních sítích a vidíme se příště!

Datum aktualizace článku:

28.8.2024

Autor článku:

Michal Lysek

Poslední články

Zobrazit všechny

Podcast: PPC reklama jako klíč k rychlému růstu vašeho businessu

Rozhovor o výkonnostní reklamě a aktuálních trendech.

PPC Camp 2024

3 dny nejzajímavějšího PPC know-how. To byl 14. PPC Camp, užili jsme si 20 přednášek od špiček oboru, které rozhodně stály za poslech.

Czech Online Expo bonusy

Bonusy z akce Czech Online Expo, které jsou z mé přednášky To nejlepší z PPC reklamy pro růst vašeho byznysu - Strategicky a Automatizovaně.

Kliknutím na „Přijmout“ souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem zařízení za účelem zlepšení navigace na webu, analýzy využití webu a podpory našeho marketingového úsilí.