Jak jsem vyrostl z 0 na 7,8 mil. za 2,5 roku

Našim klientům jsme utratili přes 200 milionů a utržili jim přes 1 miliardu korun. Zpracoval jsem přes 5000 e mailů, udělal, udělal přes 3 500 ToDoček, účastnil se stovek schůzek a hovorů s klienty. Volný víkend jsem měl jednou za tři týdny. Kvůli tomu přišli i zdravotní potíže. To už ale předbíhám, pojďme postupně. 

Mé začátky

Před založením Adsvantage jsem byl na volné noze jako PPC specialista, jenže freelancing se špatně škáluje. Většinou pracujete sám a to mi strašně vadilo. Zároveň jsem chtěl budovat něco většího a věděl jsem, že bez talentovaných lidí to nepůjde. Jenže jsem byl hardcore specialista zaměřený pouze na marketing a inzerdentní systémy. Neuměl jsem pracovat s týmem, řídit finance ani designovat služby. Mám aspoň bakalářský titul z ekonomické školy zaměřený na marketing. Na tom jsem začal budovat svoje know how, i tak to bylo málo a čekal mi dlouhá cesta vzdělávání. 

Jsem systematický člověk, a tak jsem ze získaných informací tvořil spoustu poznámek, abych se v poznámkách neztratil, používám informační flow. Nechal jsem se inspirovat Petrem Márou a jeho přednášky s ICON 2014. Informační flow jsou dvě propojené myšlenkové mapy, kde jedna popisuje, jak informace přijímáte. Druhá, kam informace ukládáte. V současnosti se na nás valí tolik informací, že nemáme šanci je absorvovat. Když přijde hodně práce nebo tlak ze strany klientů, mozek se dostává pod tlak a má větší tendencí dělat chyby. 

Podnikání je od tvorby procesů, proto je fajn se k informační flow kdykoliv vrátit. Protože když už jednou investujete do toho, aby jste byli podnikatel, tak už chcete, aby to bylo na celý život. 

Školení a sbírání informací

Přečetl jsem tisíce článků, slyšel stovky hodin podcastů, utratil statisíce za konference, konzultace a školení. Pořád mi ale chyběl ucelený zdroj informací. Tady mi pomohl stratég Michal Krutíš s Orchestrací agentury. Z ní jsem vytvořil největší myšlenkovou mapu, jakou jsem kdy viděl. Ještě více mě ovlivnil Jan Muhlfeit s myšlenkou “všechny činnosti dělejte na základě svých silných stránek”.

Testování silných stránek

 Na Galup strenghts finder test si za 450 Kč zodpovíš 177 otázek, které jsou v češtině. Test ti vyhodnotí tvých 5 TOP silných stránek. A jak s nimi dále pracovat? Když budeš činnosti provádět skrze tvé silné stránky, bude se ti lépe dostávat do flow a práce tě bude více bavit. Jedna z mých silných stránek je maximalista. Vzpomínám si, jak jsem jednou přišel do kanclu a na naši tabuli jsem namaloval, jak budeme za dva roky na 25 milionech. Kolegové na mě čuměli, jak kdybych spadl z Marsu. Vystřízlivěl jsem až po pár měsících, protože kdybych vše dělal přes maximalistu, tak mám jenom plány, vize a hype, ale práce by nebyla udělaná žádná. Se znalostí svých silných stránek jsem věděl, jaké kolegy musím nabírat, abychom se doplňovali. Strenght finder test má udělaný každý můj kolega a na základě toho mu delegujeme práci. Některé věci můžete delegovat rovnou, některé se musíte naučit, abyste si dokázali pohlídat kvalitu odvedené práce. Doteď jsem mluvil o softskillech, teď ti ukážu sedm témat, které ve firmě řeším: tým, provoz firmy, marketing, design služeb, doručení služeb, vztahy s klienty a finance. 

Práce s týmem

Určitě jste slyšeli větu, že lidi jsou nejdůležitější ve firmě. Já jsem měl dlouho pocit, že to všechno dokážu urvat sám, ale teď to musím potvrdit, lidi jsou opravdu to nejdůležitější, co ve firmě máte. Práce s týmem je pro mě o hledání hranice mezi tím, aby kolegy práce bavila a aby firma doručila výsledky, které nasmlouvala. Zkrátil jsem proto pracovní dobu ze 160 na 140 hodin, každý den kolegové musí odpracovat pouze 7 hodin denně, dlouho jsem měl nastavené, že všichni pracovali pouze šest hodin denně a jednu hodinu denně měli na studium. Články, podcasty, videa. Ten problém, který z toho potom vyvstál, bylo to, že všichni navnímávali a četli stejné informace. Teď tedy pracují sedm hodin denně a tým lidar Martin kyša má na starost to, aby on sám načítal tyhle ty zdroje a potom nám je na pravidelných mítincích předával.

Bonusy a motivace

Motivaci pracovat. Podporuju bonusy za rozšíření klienta, bonusy za růst portfolia a bonusy za psaní článku firemní kultura je o jasné vizi a hodnotách, ty naše jsou zaměření na rozvoj klientského byznysu, sledování novinek a bez practis a radování se z úspěchu klienta. Provoz firmy je primárně o efektivitě práce a sledování kpi. Efektivitu sleduju podle práce strávené na klientech, na základě toho plánujeme na čem pracovat, více, na čem pracovat. 

Automatizace opakovaných úkolů

Méně nutností je automatizace opakovaných úkolů. Reporty, faktury z krypty kpička, které sledujeme, jsou Cash flow obrat, zisk, obrat na zaměstnance, marketing má vždy vycházet ze strategie, netvrdím, že strategie musí být první věc. Po založení firmy přece jen nemáte hned na začátku všechno úplně vyjasněné. Doporučil bych proto začít Zlín kanvas byznys plánem na jednu A4. Pokud začínáte, stačí vám vědět, kde zákazníky získáte, až když máte stabilní Cash flow. Pustil bych se do tvorby strategie. 

Vizuální identita

Vizuální identita je dokument, kde jsou definované grafické prvky, loga a barvy tak, abyste se odlišili od konkurence na základě vizuální identity. Tvoříte web nebo tvoříte příspěvky na sociální sítě? Nejjednodušším krokem ke získávání poptávek je nechat se zapsat do katalogů. Tady ale nemůžete skončit. 

Tvorba obsahu

Důležitá je tvorba obsahu. Na základě mediaplánů tvoříme případové studie, příspěvky na sociální sítě, offline akce jsou taky extrémně důležité. Choďte na konference a networkingy je z vašeho oboru.

Propagace

Bez propagace to půjde ale mnohem pomaleji. Přemýšlím nad tím tak, že když už strávím 20 hodin nad tvorbou případové studie, tak nemám problém dát pár 1000 do inzerce tak, aby to viděl co největší počet lidí, aby to celé fungovalo. 

Social proof

Potřebujete Social proof. Já jsem se zaměřil na to, abych byl Google certifikovaný trenér, zlatý shoptet partner, zlatý mergado partner, Heuréka partner, mluvil jsem v ppc podcast cz a v příštím roce budu moderovat největší českou e. Commerce akci Czech online Expo.

Design služby

design služby. Kvalita služby ovlivňuje, jak moc budete vydělávat u cenotvorby. Máte na výběr z několika možností. Můžete naceňovat na základě projektů, na základě hodinové sazby fixem, procento z nákladů nebo výkonnostní složkou. Metodika realizace je potom o tom, kdo co bude dělat. Je potřeba mít dopředu připravené cyklisty. A ty v případě nové zakázky pouze jednoduše duplikovat. Já mám šablony na nabídku, vstupní dotazník onboardingovi před založením klienta, optimalizační, rozvojový, a to pro každou službu, kterou nabízíme. Doručení služby je například o kontrole našich výstupů s klienty. Tak ať nepustíme něco ven, co klient nechce. Ta nejdůležitější otázka ale je, má naše práce větší přínos, než jsou naše náklady? Komunikace s klientem u nás stojí na transparentnosti pro aktivitě a empatii, vztahy s klienty jsou o onboardingovém procesu a přidělení správného klienta ke správnému specialistovi. Přiřazují to na základě zkušeností, zálib a rozpočtu. Cílem je mít správné lidi na správných projektech. Proces spolupráce s klienty se snažím co nejvíce zjednodušit. Používáme crmko, gmail, Google, chat, telefon. Interní schůzky jsou optimalizační, provozní a finanční, ty externí jsou potom komunikace s klientem, z finančního pohledu sleduji primárně Cash flow, naše CRM je propojené přes uppi s bankou, takže v Real Time vím, jak na tom zrovna jsme. 

Finance

Příjmy jsou buď jednorázové, nebo opakované. My se snažíme získávat opakované zakázky, a právě proto je strašně důležité hned na začátku spolupráce navnímat byznys klienta a co nejdříve doručovat přidanou hodnotu. Náklady, které firma generuje, jsou náklady na zaměstnance jako notebook, myš, monitory, zvedací stůl nebo třeba káva, dále jsou produkční náklady, takže náklady za software. Používáme super Matrix, Google a nebo pronájmy webů do propagace na Googlu a Facebooku. Dáváme nějakých 30 000 měsíčně. Do nákladů určitě patří vzdělávání, ježdění po konferencích, člověk nemůže pracovat a nemůže trávit hodiny na klientech, ale třeba celý den je tráví na návštěvě. Výpisy restartů margado festu, Czech online Expa a všech českých školících akcí. A pak jsou tady daně.

Zisk a jeho predikce je strašně důležitá pro budoucí plánování růstu firmy, diverzifikace příjmů je pro mě velké téma. Budeme mít radší méně středních klientů než jenom pár těch obrovských a kdykoliv by jeden z těch velkých vypadnul, tak by to pro nás byl problém.

Náročnost a psychika

Pak už přichází na řadu tvrdá práce. Volný víkend jsem jel jednou za tři týdny, ale určité limity jsem nastavené měl, jako třeba to, že nechci pracovat víc než 10 hodin za den a o víkendu víc než pět hodin, moje práce je hodně o práci hlavou, a kdybych já u počítače seděl 15 hodin denně, tak ten další den jsem úplně znechucený, nebavím, je to a byl bych nepříjemný na kolegy. Mám za sebou přes 300 auditů, spravoval jsem, optimalizoval jsem a komunikoval jsem stovky klientských účtů. Do toho se meta Google a celá ecommerce rozvíjí raketovým způsobem a stíhat všechno je opravdu extrém. Bylo to náročné období, byl jsem obchodník, specialista, stratég, projekťák. Jednoho dne už tělo řeklo dost a jednou, když jsem jel na konferenci s Martinem, tak mi říká, že tady zezadu na vlasech mám vyholenou, vyholené místečko až na kůži, tak jsem si říkal, čím jsem Barbra asi naštval, že to takhle udělal, ale až potom mi došlo, že mi ty vlasy vypadaly z přepracování a stresu. Jenže v téhle fázi nešlo zpomalit, protože jsme měli spoustu rozjetých projektů, ale pomohlo mi jinak koukat na spolupráce a zbytečně se nestresovat. Dnes už nemám tak roztříštěnou pracovní náplň, už mám méně rolí a můžu se více do hloubky jim věnovat. To, čemu přikládám velkou váhu růstu mojeho byznysu, je to, že s bráchou odebíráme už 10 let časopis Forbes. Bavíme se o zajímavých článcích a příbězích, které v něm jsou. Když jsem dosáhl necelých 8 milionů, mohl jsem si za to koupit nové auto, ale já radši jezdím pořád mojí fápkou a shromažďuju kapitál na další projekty. Peníze jsou fajn a dávají vám velkou možnost. Nicméně já mám větší radost z těch lidí, které kolem sebe mám a vím, že s nima dokážeme rozjet jakýkoliv projekt a že už jich máme pár šuplíků připravených. Když jsem já začínal přemýšlet o podnikání, tak mi štvalo, že neznám nikoho, kdo by otevřeně mluvil o svém podniku. Já vám to teď nabízím. Vše se bude točit kolem byznysu, inspirace, vzdělání, zábavě a toho, jak já jako ceo vedu svoji firmu. Příprava tohohle videa mi trvala přes 50 hodin. Proto tě zvu k dalšímu obsahu. Klikni na odebírat. A vidíme se u dalšího videa.

Datum aktualizace článku:

25.1.2024

Autor článku:

Michal Lysek

Poslední články

Zobrazit všechny

Czech Online Expo bonusy

Czech Online Expo

800 000 vyškolených lidí - Cesta do Googlu - Kdo je Google Trenér?

Cesta do kanceláři Googlu a 800 000 vyškolených lidí v rámci programu Google Certifikovaných trenérů.

Marketing v roce 2024: Nezmeškejte klíčové události roku

Rok 2024 přináší vzrušující možnosti pro setkávání s odborníky v marketingu, sdílení odborných znalostí a získávání nových pohledů na digitální marketing. Naše agentura se aktivně zapojí do důležitých marketingových akcí a bude se nadále rozvíjet v této dynamické oblasti.

Kliknutím na „Přijmout“ souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem zařízení za účelem zlepšení navigace na webu, analýzy využití webu a podpory našeho marketingového úsilí.