Checklist, jako skvělý pomocník při přípravě PPC reklamy

Hledáte jednoduchý a efektivní nástroj, díky kterému při přípravě PPC kampaních už na nic nezapomenete? Tak tady je! Pojďme se podívat na náš PPC checklist, který vychází z praxe a pomůže vám při plánování, spouštění a správě reklamních kampaní.

Začínáme

S tímto checkistem už na nic nezapomenete. Od výběru správných klíčových slov, přes definování cílové skupiny, až po nastavení rozpočtu - každý krok má svůj význam. V následujících řádcích se podíváme na to, jak tyto prvky efektivně skloubit a čím začít. 

Analýza klíčových slov

Chcete-li vytvořit úspěšnou PPC kampaň, nezapomeňte na důkladný průzkum klíčových slov. Nástroje, jako jsou plánovač klíčových slov od Google Ads, český Collabim, návrh klíčových slov od Seznamu, Marketing Miner, kwfinder.com nebo keywordtool.io, vám mohou pomoci identifikovat ta nejrelevantnější klíčová slova, na která byste se měli zaměřit. Snažte se najít klíčová slova, která jsou nejen relevantní, ale také dlouhá, abyste se vyhnuli silné konkurenci a vysokým nákladům na kliknutí.

Pokud jste našli správná klíčová slova, neseskupujte je do jedné skupiny. Raději je rozdělte do menších reklamních skupin, ve kterých budete mít maximálně 15–20 klíčových slov z konkrétní kategorie (v ideálním případě by měly vystihovat produkty z LP, na kterou se cílí). Tím zajistíte, že vaše reklamy budou mít větší relevanci pro konkrétní vyhledávání.

Platí pravidlo, že každá reklamní skupina by měla být zaměřena na určitý aspekt vašeho produktu nebo služby. To znamená, že každá reklama bude přesněji cílit na potenciální zákazníky, což zvýší účinnost vaší PPC kampaně.

Landing page - nepodceňte první dojem

Landing page, na kterou se vaši zákazníci z reklamy prokliknou, je jedním z klíčových prvků vaší PPC kampaně. Je to vaše šance udělat skvělý první dojem, který bude rozdílem mezi tím, jestli lidé zůstanou a nakoupí, nebo odejdou a už se nikdy nevrátí. 

Nejčastější chybou bývá, že návštěvníci nenašli to, co slibovala reklama. Mějte na paměti, že ztratit návštěvníka kvůli zmatku na stránce = ztráta potenciálního zákazníka.  Například, pokud v reklamě nabízíte slevu na určitý produkt, měl by zákazník tuto informaci na vašem webu najít na první dobrou. 

Dávejte pozor i na design a přehlednost stránky. Nikdo nemá rád nepořádek. Podívejte se na svou landing page očima kupujících a zkontrolujte, jestli se na ní dobře orientujete a vše funguje, jak má. 

Nezapomínejte ani na rychlost načítání stránky, protože dlouhé načítání může uživatele odradit. A samozřejmě, testujte různé verze a sledujte výsledky, abyste mohli optimalizovat konverzní poměr. 

Zároveň myslete na to, že stránka by měla vzbudit emoci a řešit problém/potřebu nakupujícího.

Pohrajte si s cílením

Úspěch vaší PPC kampaně spočívá v precizním cílení. V Google Ads si snadno můžete vybrat, kdo vaši reklamu uvidí a pohrát si s parametry jako je lokalita, věk nebo dokonce zařízení, na kterém se reklama zobrazí. 

Představte si, že máte produkt, který je ideální pro seniory. Proč byste tedy měli platit za to, že vaši reklamu uvidí mileniálové? Nebo pokud váš obchod funguje v určitém regionu nastavte si reklamy tak, aby je viděli jen místní. Tímto způsobem za reklamu nejen ušetříte, ale hlavně ji dostanete přímo k těm, kteří ji ocení nejvíc.

Nastavte sledování konverzí

Nejlepším způsobem, jak měřit úspěšnost reklamy PPC, je sledovat, kolik konverzí generuje. Jde o opravdu klíčový bod pro Google kampaně – ostatně bez správného měření se v dnešní době marketing dělat opravdu nedá. Proto se ujistěte, že máte správně nastavené sledování konverzí. Stačí umístit sledovací kód na stránku, na kterou se vaši zákazníci dostanou po úspěšném nákupu. S tímto kódem budete mít přesný přehled o výkonu vašich reklam a skvělý odrazový můstek pro budoucí optimalizaci. 

Ke kódu se dostanete tak, že si vytvoříte účet služby Analytics a přejdete do části Admin>Informace o sledování>Kód pro sledování.

Negativní klíčová slova

Pracujte i s negativními klíčovými slovy. Jde o slova nebo fráze, u kterých nechcete, aby se vaše reklamy zobrazovaly. Proč? Protože někdy může dojít k tomu, že se vaše reklama zobrazí ve výsledcích vyhledávání, která vůbec nesouvisí s tím, co nabízíte a i přesto za proklik zaplatíte. A přitom se tomu dá snadno předejít. 

Sestavte si seznam slov, která jsou pro vaši firmu nevhodná. Na příklad pokud prodáváte starožitnosti, ale už ne nábytek, můžete přidat "starožitný nábytek" jako negativní klíčové slovo. Tím zabráníte, aby se vaše reklamy zobrazovaly lidem, kteří hledají něco jiného a vyhnete se plýtvání rozpočtu. 

Každodenní kontrola

Předchozí kroky jste si zkontrolovali, nastavili a teď už se můžete jen posadit, vyhodit nohy nahoru a radovat se z nových objednávek. Tak to ve skutečnosti bohužel nefunguje. Efektivní PPC kampaň potřebuje každodenní pozornost. Pamatujte, že bez pravidelné péče a úprav můžete zbytečně ztrácet nejen čas, ale i peníze.

Zde je pár klíčových věcí, které byste měli ve své PPC rutině dělat každý den:

Kontrola klíčových ukazatelů výkonu (KPI)

Každý den byste měli zkontrolovat své dva hlavní klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) - konkrétně výdaje na reklamu a zisk

Tyto čísla vám dávají představu o tom, jak dobře vaše investice do reklamy pracují. Zjistěte, jaký výnos získáváte z každé koruny, kterou do reklamy vložíte a identifikujte, které reklamy jsou pro vás nejvýhodnější.

Nezapomeňte ale i na další KPIs, jako je míra prokliku (CTR) a skóre kvality. Ty vám poskytnou hlubší vhled do toho, jak se vašim reklamám daří. Narazíte-li na reklamu s nízkým CTR, znamená to, že na ni kliká jen málo lidí. V takovém případě zvažte změnu reklamního textu nebo klíčového slova.

Revize klíčových slov 

Může se stát, že některá klíčová slova prostě nefungují tak, jak bychom chtěli. Snadno na to můžete přijít v GA4 na úrovní průzkumů, kde si vytvoříte svůj průzkum, nebo Google Ads, která jste začali shromažďovat prostřednictvím sledovacích kódů z předešlého kroku.

Pokud si všimnete, že některé klíčové slovo nepřináší očekávané konverze, je čas ho pozastavit. Není to nic, z čeho byste měli mít strach. Ve skutečnosti je to chytrý krok, díky kterému maximálně využíváte svůj rozpočet. Neutrácejte za klíčová slova, které vaši zákazníci nehledají a raději dejte prostor těm, které vám přinášejí výsledky. 

Týdenní kontrola

Každodenní PPC rutinu už máte v malíčku. Teď se podíváme na kroky, které se vyplatí dělat alepoň jednou týdně:

Kontrola rozpočtu

V PPC kampaních nejde jen o sledování výkonu reklam. Stejně důležité je i pečlivě spravovat rozpočet. Podívejte se, kolik utrácíte za jednotlivé reklamy. Občas se stane, že na některou z reklam sice hodně lidí klikne, ale pak už nenakoupí. 

Když na takovou reklamu narazíte, je čas upravit nabídky nebo dokonce přerozdělit část rozpočtu na efektivnější reklamy. Pracujte s rozpočtem chytře.

 

Kontrola chytrých strategií

Zároveň je třeba kontrolovat chytré strategie v jednotlivých kampaních i jejich celkovou efektivitu. Zjišťujte, zda využíváte celkový potenciál kampaně při dané strategii. Vyhodnocujte, zda je zvolená strategie optimální pro váš výkon. Zda zadaná hodnota nepodhodnocuje kampaň, která nemá šanci dostat se do jednotlivých aukcí, nebo jestli vám naopak nechodí kampaň do nesmyslných aukcí kvůli špatně zadanému cíli.

Měsíční kontrola

A blížíme se do finále se seznamem aktivit, která byste měli dělat aspoň jednou za měsíc:

Aktualizace landing page a odkazů

Minimálně jednou za měsíc je dobré se ujistit, že všechny reklamy stále pracují na plné obrátky a zobrazují aktuální informace. Najděte si chvilku a proklikejte všechny odkazy landing page. Zaměřte se na to, jestli všechny vedou tam, kam mají a nejsou náhodou nefunkční.

Analýza metrik

Jak ještě vylepšit vaše PPC kampaně? Jedním ze skvělých způsobů je podívat se na data o návštěvnících vašeho webu. Metriky jako doba strávená na webu a bounce rate (míra okamžitého opuštění) vám poskytnou cenné informace o tom, co funguje a na co se podívat podrobněji. Tyto údaje najdete v Google Analytics.

Pokud zjistíte, že některá z vašich landing page má vysoký bounce rate, může to signalizovat, že na ní lidé nenachází to, co slibovala reklama. Projděte si stránku očima zákazníka, případně stránku upravte a přetextujte, aby byla přehlednější. 

Inspirujte se konkurencí 

Váš úspěch je vždy do značné míry ovlivněný konkurencí. Proto si najděte jednou za zač chvilku a projděte si jejich reklamy. Pokud vidíte, že konkurenční reklamy mají lepší výsledky než ty vaše, podívejte se co ve svém marketingu dělají jinak. Možná používají nějakou chytrou funkci nebo strategii, kterou jste zatím nevyzkoušeli. Zkuste se inspirovat a uvidíte, třeba stejná taktika bude fungovat i pro vás.

Sledujte trendy ve vyhledávání

V digitálním světě se věci mění rychle, a to platí i pro to, jak lidé vyhledávají informace na internetu. Aby vaše PPC kampaň byla úspěšná, je důležité být ve střehu a sledovat, jak se mění trendy v klíčových slovech. Pokud lidé přestávají vyhledávat určitá klíčová slova, která jste dříve používali ve svých reklamách, je čas na změnu.

Nezapomínejte ani na nově vznikající klíčová slova, která se mohou objevit. Chytit nový trend vám může výrazně zlepšit výsledky kampaně. Ale jak poznat, co je právě in? Skvělým nástrojem pro sledování těchto trendů je Google Trends. Tady můžete vidět, jaká klíčová slova jsou právě teď populární a jak se mění zájem o ně v čase. 

Tak, teď už víte, jak udržet vaši PPC kampaň v nejlepší formě – sledováním výkonu, pravidelnými úpravami a přizpůsobením se neustále měnícím trendům. Pokud si ale nejste jistí, jestli vše funguje, jak má nebo máte pocit, že něco může být ještě lepší, máme pro vás tip na závěr. 

PPC audit  od našeho zkušeného CEO Michala Lyska, který vám proklepne kampaň od A do Z. Podívá se na vše, co je důležité - od nastavení ve vašem účtu Google Ads až po to, jak jsou nastaveny vaše konverzní kódy. 

Dáme vám přesné tipy a návod, co zlepšit, abyste ze své kampaně vytěžili maximum. Takže, co říkáte, jdeme na to?

Datum aktualizace článku:

23.9.2024

Autor článku:

Poslední články

Zobrazit všechny

Podcast: PPC reklama jako klíč k rychlému růstu vašeho businessu

Rozhovor o výkonnostní reklamě a aktuálních trendech.

PPC Camp 2024

3 dny nejzajímavějšího PPC know-how. To byl 14. PPC Camp, užili jsme si 20 přednášek od špiček oboru, které rozhodně stály za poslech.

Czech Online Expo bonusy

Bonusy z akce Czech Online Expo, které jsou z mé přednášky To nejlepší z PPC reklamy pro růst vašeho byznysu - Strategicky a Automatizovaně.

Kliknutím na „Přijmout“ souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem zařízení za účelem zlepšení navigace na webu, analýzy využití webu a podpory našeho marketingového úsilí.